tisdag 25 januari 2011

Att vränga ord och vetenskap

I Aftonbladet läser jag om Bob G Lind, rikskänd Österlensoriginal, och hur hans bråk med forskarsamhället rörande Ale Stenar kanske trappas upp.

I artikeln beskrivs Bob G Lind som "fristående forskare", vilket innebär
a) att inget universitet vill ha honom
b) att han inte har någon forskarutbildning överhuvudtaget
c) att hans idéer är så tokiga att ingen vill ha honom
d) all of the above

Nå, jag vet inte så mycket om Bob G:s utbildning och akademiska meriter, men att a) och c) stämmer kan jag nog slå vad om. Vidare säger aftonbladet att Bob G:s pseudovetenskapliga rappakalja är en "teori". Vad jag vill ha sagt är att tabloider inte ska syssla med vetenskapsnyheter, för det kan bli så jäkla fel och vridet.

En snabb poäng, som kan få lite kött på benen med lite snabba fakta om Bob G Lind:

- Bob G har i en bok uttryckt att sädesfältringar, en för länge sedan debunkad bluff, är varningar från en utomjordisk civilisation
- Bob G påstår sig vara ett medium och kan förutspå framtiden
- Bob G trakasserar guider, med riktig historisk kunskap, vid Ale Stenar för att de inte håller med Bob G
- Bob G använder slagrutor som arkeologiska redskap, istället för de mer konventionella borstarna och hackorna
- Bob G sätter upp egna skyltar vid fornlämningar med alternativa förklaringar
- Bob G är homeopat

Värst är nog att
- Bob G:s hemsida är med i en webbring. Något jag trodde var lika gammalt som Ale Stenar. "Fristående forskare". Tjenare.

Läs gärna mer om honom! Och bildgoogla honom gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar